“Dilek Taşı”, “Sürünüyorum” üzere müzikleriyle 1970’li yıllardan günümüze Türkiye’de müziğe damga vuran isimlerden biri olan Gülden Karaböcek’in Konya’da bir çorbacıda müzik söylerken çekilmiş olan imajları, dün toplumsal medyanın en çok konuşulan bahislerinden biriydi.
Karaböcek’in kızı Parıltı Düzgit, Hürriyet’ten Behlül Aydın’a yaptığı açıklamada, kelam konusu manzaraların 4 yıl evvel çekildiğini, Karaböcek’in nostalji temalı yerde düzenlenen imza gününün akabinde gelen ricaları kıramayarak ‘playback’ bir müzik söylediğini belirtti.
Gülden Karaböcek’in kendisi üzere müzikçi ablası Sevinç Karaböcek’in eski eşi, prodüktör Atilla Alpsakarya ile evliliğine ait yorumlara da değinen ve Demet Akalın’ın kullandığı “enişteci” sözünün kendilerini üzdüğünü vurgulayan Düzgit, “Annemin çorbacıda sahne aldığı haberlerini hiç sıkıntı etmedik. Fakat Demet Akalın’ın ‘enişteci’ yorumu bizi çok üzdü. Onu annem de ben de çok severdik” tabirlerini kullandı.
Peki Sevinç Karaböcek-Atilla Alpsakarya-Gülden Karaböcek üçgeninde ne yaşanmıştı? Bu sorunun yanıtını Hürriyet gazetesi arşivlerinde aradık.
YIL 1974… SEVİNÇ KARABÖCEK’TEN GÜNDEMİ SARSAN İDDİALAR
Dilerseniz en baştan başlayalım. Çocuk yaşta sahnelerle tanışan Sevinç Karaböcek, “Ağlama Değmez Hayat”, “Artık Sevmeyeceğim” üzere bugün bile herkesin ezbere bildiği müzikleriyle 70’lere damga vurmuş müzikçilerimizin başında geliyordu. Atilla Alpsakarya ise Sevinç Karaböcek’in plaklarının çıktığı müzik şirketinin prodüktörüydü.
Neşe Karaböcek, 1964 yılında Alpsakarya ile dünya konutuna girdi. Bu evlilik 10 yıl kadar sürdü. 1 Mart 1974 tarihli Hürriyet gazetesinde, çiftin boşanma etabında olduğu haberi birinci sayfadan veriliyordu.
Haberin iç sayfalardaki ayrıntısında, “Neşe Karaböcek sevişerek evlendiği eşinden ayrılma sebebini vakit zaman konutu terk etmesi ve geçimsizlik olarak göstermiştir” tabirleri yer alıyordu. Karaböcek, Alpsakarya’nın 15 gün evvel konuttan çıktığını, bir daha kendisinden haber alınamadığını belirtiyor, kız kardeşi Gülden Karaböcek’in de ortadan kaybolduğunu belirterek, “Bugün söyleyemem. Hâkim önünde açıklayacağım” tabirlerini kullanıyordu.
Eşinin geçmişte de meskenden uzaklaştığını lakin “son olaya kadar” buna sesini çıkarmadığını belirten Sevinç Karaböcek, ayrılma kararını daha evvel aldığını ancak beklediğini belirtiyordu.
“BİR DOSTUMUN İKAZI ÜZERİNE ÇANTASINI KARIŞTIRDIĞIMDA İKİ MEKTUP ELİME GEÇTİ”
2 Mart 1974 tarihli haberde Sevinç Karaböcek tezlerini bir adım daha ileri taşıyor ve kardeşiyle eşi ortasında bir münasebet olduğunu açık açık lisana getiriyordu:
“Dört ay evvel birebir gazinoda çalışıyorduk. Gülden sahneye çıktığı vakit bir dostumun ikazı üzerine çantasını karıştırdığımda kocamın iki mektubu elime geçti. İçinde neler yazılıydı neler. Kardeşime mektupları gösterdiğimde kendisinin çok müşkül duruma düşeceğini söyleyerek abla olarak affetmemi istedi. Onun büyüğüydüm. Affettim. Lakin ilgilerini sürdürmeye devam ettiler. Kaçtıkları gün, Gülden telefonla mesken sahibi vasıtasıyla babama ‘Ben konuta gelmeyeceğim, lütfen bunu bildiriniz’ diyerek de ileti bırakıp kayıplara karıştılar.”
15 gün öncesine kadar Alpsakarya’yı da affettiğini söyleyen Sevinç Karaböcek, oyuncu Salih Güney’le aşk yaşadığı dedikodularını da eşinin bugünkü durumu hazırlamak için çıkardığını sav ediyordu.
BOŞANMA TEMMUZ AYINDA SONUÇLANDI
Bu haberlerden beş buçuk ay sonra 18 Temmuz 1974 tarihinde, gazetenin 7’nci sayfasında, “10 yıllık evlilik mahkemede sona erdi… Sevinç Karaböcek eşinden ayrıldı” başlıklı bir haber yer alıyordu.
Çiftin boşanma davasının çok kısa müddette sonuçlandığına dikkat çekilen haberde, “İddiaya nazaran, Sevinç Karaböcek eşine yaptığı ayrılma teklifinin çabucak gerçekleşmesi için Atilla Alpsakarya’ya arabasını, plak stüdyosunu vermiş ve eski eşi hesabına bir long-play [uzunçalar] doldurmayı kabullenmiştir” tabirleri yer alıyordu.
“ABLAM KENDİSİNİN VE BENİM BAHTIMI ELLERİYLE ÇİZDİ”
6 ay sonra 28 Ocak 1975 tarihinde bu defa birinci sayfadan Gülden Karaböcek ile Alpsakarya’nın evlenme kararı aldığı bildiriliyordu.
Haberde görüşlerine yer verilen Gülden Karaböcek, “Ablam kendisinin ve benim yazgımı elleriyle çizdi. Olaylara bu türlü bir taraf vermek istiyordu. Muradına da erdi” diyordu.
Haber şöyle devam ediyordu:
“Baldızı Gülden Karaböcek’i, ortaya atılan dedikodulardan sonra yalnız başına bırakamadığı için uzattığı ‘dost eli’ni memnunluk halkasıyla birleştireceğini belirten bir çocuk babası Atilla Alpsakarya ise 10 yıllık yuvasının planlı olaylar dizisinde yıkıldığını söylüyor.”
Haberde Alpsakarya’nın aşağıdaki sözleri de yer alıyordu:
“Bazı şahıslar, daha evvelden planlanmış, kapalı, maddi ve manevi emellerine ulaşabilmek için olayları büyütüp kendi çıkarlarına uygun halde ortaya koymuşlardır. Kamuoyunda kendilerini her ne kadar haklı göstermişlerse de bugün her şey anlaşılmış ve maddi gizlilikleriyle ortaya çıkmıştır. Mademki bireyler berbat gayeleri için bizleri bu türlü tanıttılar. Ve herkes maksatlarına vakit kaybetmeksizin ulaştı. Ben ve Gülden, bugün aldığımız kararla hayatımızı birleştirmeye karar verdik. Çok memnunuz.”
“ÖLDÜ GÖZÜYLE BAKTIĞIM BİRİNCİ EŞİMİN KARDEŞİYLE EVLENMEK BENİM İÇİN BİR GURUR OLDU”
Ardından 8 ay daha geçiyor ve 13 Eylül 1975’te Gülden Karaböcek ile Alpsakarya’nın bir gün evvel “sessiz sedasız bir merasimle evlendiği” bildiriliyordu. Haberde nikâhın, çiftin 4’üncü Levent’teki “şahane döşeli” konutunda Beşiktaş Evlendirme Memuru Sevim Munis tarafından kıyıldığı, tarafların şahitlerinin isimleri, Gülden Karaböcek’in gelinliğinin çiçeklerle süslü olması üzere ayrıntıların yanında şu satırlar yer alıyordu:
“Nikahtan sonra eşine altın zincirli bir kolye, biri pırlanta iki değerli yüzük ile bir tek de kırmızı gül veren Atilla Alpsakarya, ‘Bundan sonra hüzünleri, karanlık günleri daima artlarda bıraktık. Hoş günler bu andan itibaren bizim’ demiştir.”
Alpsakarya geçmişin karanlık sayfalarını kapattığına vurgu yaparak, “Bugüne kadar açıklamadığım karanlık sahifeleri açmak istemiyorum. Bizim oralarda, gereken kurallardan birini ben de yerine getiriyorum. Bir erkeğin karısı öldüğü vakit onun en yakını ile evlenir. Niyet sinemasının üretiminde bağlarımı kopardığım ve öldü gözüyle baktığım birinci eşimin kardeşiyle evlenmek hem benim hem de Gülden için kaçınılmaz bir gurur oldu. Oğlum Alper’e de Gülden Karaböcek’ten diğer bir kimse sevgi elini uzatamazdı” diye konuşuyordu.
BOŞANMAK İÇİN AVUKATINA TALİMAT VERDİĞİNİ BİRİNCİ DEFA LONDRA’DA AÇIKLADI
Ve 17 Haziran 1983… “Sahneye birinci sefer Londra’da çıktı” başlıklı haberin satır ortalarında Gülden Karaböcek ile Alpsakarya’nın boşanma kararı aldığı bilgisi okurlarla paylaşılıyordu.
Haberde konuşan Gülden Karaböcek, Atilla Alpsakarya’nın erkek kardeşi Cengiz Alpsakarya’yı kastederek, “Kayınbiraderimin hatırını kıramayıp sahneye çıktım ve anladım ki sahne o kadar güç değilmiş” diyordu.
Boşanmak için gerekli talimatın avukatına verildiğini de “ilk kere Londra’da açıkladığını” kelamlarına ekleyen Gülden Karaböcek şöyle devam ediyordu:
“Kocamdan ayrılmam konusunda konuşmak istemiyorum. Lakin o iş bitmiştir artık. Bu ay içinde mahkememiz var. Avukatlarımız mevzuyu çözümleyecekler. Evet, kocamdan ayrılıyorum.”
Cengiz Alpsakarya ise boşanma hakkında konuşmaktan kaçınarak, “Yengem benim için her vakit saygıdeğer bir yenge olarak kalacaktır boşanma konusu ailevi bir konudur” diyordu.
29 Haziran 1983’te yayımlanan devam haberinde de Gülden Karaböcek Londra’da çok yeterli vakit geçirdiğini fakat bir kulağının İstanbul’da olduğunu belirtiyor ve ekliyordu: “Her akşam telefonun başından ayrılmadan İstanbul’daki avukatımdan müjde bekliyorum. Kocama açtığım boşanma davasının sonucunu aldığımda, kendime yeni ve akılcı bir yol çizeceğim. Tahminen Londra’ya yerleşebilirim.”
VE 2006… GÜLDEN KARABÖCEK 23 YIL SONRA SUSKUNLUĞUNU BOZDU
Gülden Karaböcek’in beklediği haber tıpkı yılın Ekim ayında geldi. Alpay isimli bir oğulları olan çift 26 Ekim 1983 tarihinde resmen boşandı. Karaböcek ise yıllar sonra 4 Ocak 2006 tarihinde Kelebek’te yayınlanan kapsamlı röportajda, evliliği ve ablası hakkında uzun uzun konuşacaktı.
Olayın üzerinden yıllar geçmesine karşın, Alpsakarya ile olan evliliğinin hala vakit zaman gündeme getirilmesine reaksiyon gösteren Gülden Karaböcek, Sevinç Karaböcek’le ortalarını açan asıl şeyin müzik dünyasına girmesi ve ‘Karaböcek’ soyadını kullanıyor olması olduğunu belirtiyordu.
Önce soyadı olayı patlak verdi. “Karaböcek soyadını kullanamazsınız” diye protesto çekti. Bizim asıl soyadımız Göktürk. Ablam bir okul müsameresinde Karaböcek isimli bir oyunda rol almış ve oyunda Karaböcek’i canlandırıyormuş, bildiğimiz karafatma herhalde. Ben birinci başta Gülden Göktürk diye çıktım, lakin gazeteler daha sonra daima Karaböcek diye yazmaya başladı. Bir gün babamın ablamla telefonda hengame ettiğini duydum, babam o kadar sonlandı ki “Kendi soyadımı bile değiştireceğim” dedi. Lakin birçok resmi süreç olduğu için yapmadı.
Gülden Karaböcek (Hürriyet Kelebek, 4 Ocak 2006)
“Ablam kaset yapmamı istememiş. Benim yaşım tutmuyordu o vakitler, anneme ve babama protestolar çekmiş. Protestoyu bana çekmediği için elimde o kanıt yok. O vaktin basını bunu biliyor. Kocası da elinden plak şirketini almak için beni kullanmış. ‘Ben onunla beraberim’ demiş. Aslında o denli bir şey yoktu” diyen Karaböcek şöyle devam ediyordu:
“Ablamın eşiyle ilgili bugüne kadar hiçbir makus konuşması, beyanatı yok. Ben günah keçisi oldum, beni harcadı. Hepsinin danışıklı dövüş olduğuna inanıyorum. Ben bunu isteyerek yapmadım, olaylar beni onunla birlikte olmaya zorladı. Zira tek başıma ortada kaldım. Annemi, babamı kendi tarafına çekti ve beni kapı dışarı koydular. Nereye gidebilirdim? Bu adam da önüme çıkıp bana yardım etmeyi teklif etti.
“Bizim hiçbir vakit sevgili hayatımız olmadı. Adam ‘Öteki gitti genci geliyor. Ben şirketi alırım ablasının elinden, bunu da piyasaya sürerim. Hoş de sesi var, skandallar gelir arkasından’ diye düşündü. Aslında Sevinç de kestirim ediyordur da o beni öteki türlü yaralamak istedi. Beni fettan bir bayan olarak göstermek istedi ablam. Ben o vakitler çok küçüktüm, saftım…
“Zaten duygusal bir şey olamazdı, olmadı da. Para hırsları herkesi öbür halde yönlendirdi. Kabak benim başıma patladı! Artık adım çıkmıştı. Ablam bile ‘Yazıktır, namusunu temizlesin evlensin. Artık onu kimse almaz’ üzere beyanatlar verdi. Lakin sonra da ‘Kocamı çaldı’ dedi. Ben ölsem bile bunların hırsları bitmez. Bu, ‘Kocamı aldı’ sıkıntısı değil. Müzik piyasasında benim onu yok ettiğimi düşündü. Onun bütün hırsı bu.“