Alkole gelen zam sonrası restoranlarda yeni dönem

Artan menü fiyatları sonrası tüketici davranışlarında görülen değişikliklerden sonra artık de işletme davranışlarında değişiklikler yaşanıyor.

İstanbul’daki birtakım restoranlar marketlerden sonra fiyat sabitleme davetine uyduklarını duyururken, kimileri ise reaksiyon çeken yeni uygulamalara geçti.

Özellikle Kadıköy’ün en işlek sokaklarından biri olan Güneşli Bahçe’de kimi restoranlar yalnızca meze ve alkollü içecek sipariş vermek isteyen müşteriye servis açmamaya başladı.

Alkolü başka restoranlara nazaran daha uyguna satıp, yemeği mecburî hale getiren bu yeni uygulama ise müşterilerin reaksiyonunu çekiyor.

SADECE RAKI-MEZE İSTEYENE SERVİS YOK

Geçen hafta alkollü içeceklere yapılan yüzde 35’lik artırım sonrası restoran, meyhane ve cümbüş yerleri da menü fiyatlarını güncelledi.

Bazı yerlerin müşteri çekmek için başvurduğu yeni formül ise mobbing’e dönüştü.

Panolara çeşitli markaların rakı fiyatlarını asan ve başka yerlere nazaran daha ucuz sattıklarını tez eden işletmelerin şef garsonları, masaya oturan müşteriden sipariş alırken “Servisimiz yemeklidir. Orta sıcak ya da yemek sipariş etmezseniz servis açamıyoruz” diyor.

Sadece meze ve alkollü içecek sipariş vermek isteyen müşteriye servis açılmıyor.

HEM KUVER HEM SERVİS FİYATI HEM DE GARSONİYE!

Söz konusu işletmelerin öteki bir uygulaması da dikkati çekiyor.

“Kuver” fiyatının dışında hesabın yüzde 10’u kadar servis fiyatını zarurî tutup, bunun “garsoniye” olmadığını ısrarla belirtiyorlar.

Yemek ve alkollü içecek için 2 bin TL ödemesi gereken dört kişinin cebinden çıkacak para; kuver (60 TL) ve servis fiyatıyla (200 TL) ve ortalama yüzde 10 garsoniye (200 TL) ile 2 bin 460 TL’ye yükseliyor.

Geçmiş yıllarda da “Hem kuver fiyatı hem servis fiyatı olur mu?” tartışması yaşanmıştı.

Bazı işletmeciler “Olur, ikisi farklı şeyler. Kuver; ekmek, su üzere masaya önden gelen eserler için yazılır. Servis ise garsonların verdiği hizmet içindir” derken; kimi işletmeciler ise “Her ikisini tıpkı anda talep etmek etik açıdan gerçek değil” demişlerdi.

‘BİREYSEL BİR PAZARLAMA TEKNİĞİ, GENELE YAYILMADI’

Sozcu.com.tr’ye konuşan Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer, bu uygulamanın ferdi bir pazarlama tekniği olabileceğini lakin dala yayılan genel bir uygulama olmadığını söyledi.

“Herkes müşterisine kendince daha cazip bir eser sunmak ve işletmeye çekmek maksadıyla birtakım pazarlama teknikleri güdüyor” diyen Demirer, şöyle devam etti:

“İnsanlar pandemiden sonra restoranlara duydukları hasret konusunda artık tatmin oldular ve bütçelerine nazaran harcama yapıp daha rasyonel davranıyorlar. Yani artık köpük bitti.

İşletmeler de daha temkinli davranıp, farklı pazarlama kanalları arıyor olabilir. Lakin bu ferdî bir husus, bölümün geneline yayılan bir uygulama değil.”

TASARRUF ETMEK İÇİN MENÜDE DARALMAYA DA GİDİYORLAR

Sozcu.com.tr’ye konuşan Tüm Restoran ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Genel Başkanı Ramazan Bingöl de, birtakım işletmelerin yalnızca meze ve alkollü içecek sipariş vermek isteyen müşteriye servis açmamaya başlamasını şimdi duymadığını fakat pandemiden sonra tüm işletmelerin kendileri için daha tasarruflu uygulamalara geçebildiğini aktardı.

Bunlardan birinin menü kısıtlaması olduğunu söyleyen Bingöl, “Birçok işletmeci menüde daralmaya gidiyor. Zira menüde ne kadar çok eser varsa o kadar çok eleman çalıştırırsın. Bu yüzden 10 çeşit eseri varsa 70’e, 50’ye indiriyor” dedi.

Restoranlar için bir öbür tasarruf tekniklerinin ise daha az ve daha nitelikli elemanlarla çalışmak olduğunu anlatan Bingöl, şöyle devam etti:

“Bunun yanında işletmeler müşterilerini artık yerin muhakkak bir yerinde toplamaya başladı. 300 metrekare bir alan düşünün, evvelce tüm alan açıkken artık ise müşteriler 100 metrekarelik alanda toplanıyor. Bu da tasarruf prosedürlerinden bir tanesi. Bu üzere değişikliklere ahenk sağlayabilen işletmeler ayakta kalacak.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir